7 x gezonde superfoods van eigen bodem

Het wondermiddel van de laatste jaren op het gebied van gezondheid zijn de superfoods. Dit zijn voedingsmiddelen met een hoog gehalte aan vitamines, antioxidanten, mineralen, aminozuren en enzymen. Ze zijn direct afkomstig uit de aarde en oceaan zoals de natuur het bedoeld heeft. Van een ontbijt met yoghurt en lijnzaad tot een salade met quinoa tijdens het avondeten. Je hebt verschillende soorten superfoods elk met eigen gezondheidsvoordelen. Onze Nederlandse boerenkool staat over de hele wereld bekend als superfood, maar wist je dat we nog veel meer krachtpatsers in ons midden hebben? Dit zijn de gezondste groenten van eigen bodem:

1. Andijvie voor sterke botten

Gemiddeld bevat andijvie meer mineralen dan andere groenten. Eet het voor gezonde ogen, sterke botten, een goede bloedstolling en om je lever te ontgiften. Wil je eens wat anders dan andijviestamppot? Ga dan eens voor een andijviesalade!

2. Boerenkool: veel voedingsstoffen en vezels

Boerenkool knalt uit elkaar van de gezonde stofjes. Zo bevat het calcium (zelfs meer dan melk!), extreem veel vitamine C en K, een hoog ijzergehalte en antioxidanten. Stoffen die helpen tegen veroudering en goed zijn voor je immuunsysteem, ogen en huid. Wil je een typische Hollandse pot op tafel zetten? Kies dan voor boerenkoolstamppot met worst.

3. Kapucijners: een natuurlijke bron van voedingsvezels

De kapucijner of velderwtje wordt eigenlijk alleen in Nederland geteeld. Het is nogal een gevoelig boontje (voor te veel water), daarom wordt ze ook wel de prinses onder de erwten genoemd. Kapucijners zitten boordevol vitamines, zoals vitamine C, B1 en B2, maar bevatten ook ijzer, kalium en eiwitten. Daardoor zijn ze ook een goede vleesvervanger. Inspiratie opdoen? Bekijk hier de lekkerste recepten met kapucijners.

4. Wortels: goed voor je ogen

‘Eet wortels, dat is goed voor je ogen.’ Grote kans dat je dit vroeger wel eens te horen kreeg. En het is waar! Betacaroteen uit een wortel wordt door je lichaam omgezet in vitamine A. En die vitamine helpt je netvlies om licht om te zetten in signalen naar de hersenen. Krijg je te weinig vitamine A binnen, dan kun je nachtblindheid of droge ogen krijgen. Knabbelen maar!

5. Knolselderij: vol vitamine C

Knolselderij is niet alleen lekker in soep. Maak eens knolselderijpuree of bereid het in de oven. Een échte superfood. De knol zit namelijk vol vitamine C. Met een goede portie knolselderij houd jij je weerstand op peil. En nog meer goed nieuws: hij staat ook bekend als libidoverhogend…

6. Rode kool: goed voor je weerstand

Rode kool is je beste vriend tijdens het griepseizoen. Met zijn dieprode kleur is deze kool een prachtige groentesoort. Naast de mooie kleuren is de rode kool ook super gezond. Deze koolsoort bevat ongeveer 85 procent van de dagelijkse hoeveelheid vitamine C die ons lichaam nodig heeft en is dus goed voor je weerstand. En wist je dat het stofje thiocyanaat als ziekteremmer werkt? Maak dus eens een lekkere salade van rode kool of ga voor een winterse stamppot. Wil je toch liever eens iets anders proberen? Hier vind je alle andere recepten met rode kool.

7. Spruitjes: vol vitaminen en mineralen

Spruitjes zijn echte krachtbommetjes. Ze zitten vol ijzer, vitamine A, B1, B6, C, E, K en verschillende mineralen als magnesium en foliumzuur. Het zijn allemaal stofjes die je lichaam helpen bij het reinigen van schadelijke stoffen. Door spruiten te eten, geef je je lichaam als het ware een kleine detox.

Natuurlijk zijn spruitjes niet alleen gezond, maar ook heel lekker. Laat je inspireren door deze heerlijke recepten met spruiten.

Bewaar en bereid je superfood gemakkelijk

Je bent nu een hoop te weten gekomen over verschillende superfoods. Hoe bewaar en bereid je deze producten nu het beste? Wij hebben het voor jou op een rijtje gezet. Van de superfoods spruiten, rode kool, wortels en boerenkool hebben wij bewaarwijzers gemaakt. Zo vertellen wij hoe je een van deze groenten nu het beste kunt bewaren en je er het langste plezier van hebt.

Doe mee en win!

Janneke Vreugdenhil (52) is culinair journalist en auteur. Ze schreef het boek De Bijbel van de Nederlandse Keuken. “Het typische Nederlandse krachtvoer komt natuurlijk van vroeger. Toen onze voorouders op het land werkten en die zware maaltijden nodig hadden. Daarnaast moesten ze het doen met wat het land opbracht. Toch geloof ik dat seizoensgroenten je altijd precies geven wat je op dat moment nodig hebt. In het geval van de winter: vitamine C.” Wij mogen drie keer De Bijbel van de Nederlandse Keuken van Janneke Vreugdenhil weggeven. Winnen? Doe mee!