10 tips om verkoudheid te voorkomen

Iedereen is wel eens verkouden, maar dat maakt het nog niet minder vervelend. Veel hoesten, niezen én een verstopte neus. Het verkoudheidsvirus komt ieder jaar weer terug. Het liefste word je natuurlijk niet verkouden. Daarom geven wij je 10 tips die helpen om verkoudheid te voorkomen.

1. Neem vitamine C tegen verkoudheid

Een langdurig tekort aan vitamine C zorgt voor een verminderde weerstand. Als je gezond en gevarieerd eet, krijg je in principe genoeg vitamine C binnen. Vitamine C zit in voedingsmiddelen zoals groenten, fruit en aardappelen. Met name sinaasappels, bessen paprika, broccoli en (zoete) aardappelen bevatten veel vitamine C. Krijg je toch te weinig vitamine C binnen? Kijk dan of je je voeding kunt aanvullen met vitamine C voedingssupplementen.

2. Drink genoeg water

Door minstens 1,5 liter per dag te drinken, kan je lijf afvalstoffen sneller afvoeren. Virussen krijgen hierdoor minder kans zich te ‘nestelen’. Drink vooral water of groene thee. Geef je water een smaakje met munt of een schijfje citroen of sinaasappel.

Vind je het lastig om ongeveer 8 glazen per dag te drinken? Creëer een routine: begin bijvoorbeeld je dag al met 2 glazen water en eindig je dag met 2 glazen. Zo zit je alweer op de helft!

3. Was je handen met water en zeep

Vóór het eten en ná het hoesten: je handen wassen! Met water en zeep. Het voorkomt besmetting én verspreiding. Droog ze af met keukenrol of papieren handdoekje. Ben je onderweg? Gebruik dan een handgel.

Tip! Probeer zo min mogelijk aan je gezicht te zitten. Met je handen raak je immers de hele dag ‘besmettingsbronnen’ aan.

4. Zorg voor voldoende nachtrust

Uit onderzoek blijkt dat mensen die minder dan zeven uur slapen, sneller ziek worden dan mensen die meer dan acht uur slapen. Dus stap vanavond een uurtje eerder in bed en maak hier een routine van. Vind je het moeilijk om in slaap te komen? Zorg dan dat je geen telefoon of andere schermen gebruikt voor het slapen gaan. Maak slapen ook niet het doel op zich. Je ligt op tijd in bed en kunt lekker rusten; dat helpt al een hoop!

5. Sport jezelf gezond: meer bewegen

Bewegen zorgt voor een goede conditie en betere weerstand. Het bevordert de stofwisseling en helpt bij de aanmaak van afweerstoffen. Vooral bewegen in de buitenlucht is goed, bijvoorbeeld elke dag een wandeling van 30 minuten.

6. Ventileer je huis

Griep- en verkoudheidsvirussen zitten in microscopisch kleine druppeltjes ademvocht. Zet dagelijks de ramen 10 minuten tegen elkaar open om te ventileren. Zo voorkom je ‘ophoping’ van virusdeeltjes.

7. Draag warme kleding

Je lijf heeft energie nodig om warm te blijven. Heb je het koud, dan word je energie daarvoor gebruikt en dus niet om je te wapenen tegen besmetting. Draag dus iets warms om verkoudheid te voorkomen.

8. Leer beter omgaan met stress

Bewegen heeft nog een ander voordeel. Het helpt ook tegen stress. En stress is slecht voor je weerstand! Zorg dus goed voor jezelf. Maak je hoofd leeg door een wandeling, doe mindfulness-oefeningen, ga videobellen met een vriend of vriendin, of houd een dankbaarheidsdagboek bij. Je hoofd heeft ruimte nodig om op te laden, dus een pauze is niet alleen fijn, het is nodig!

9. Maak je huis schoon

Niet alleen je handen, maar ook het huis moet regelmatig schoongemaakt worden. Virussen zijn niet hetzelfde als bacteriën, dus je zult geen verkoudheid oplopen van een onhygiënisch huis. Waarom je huis schoonmaken toch belangrijk is? Je immuunsysteem moet óók tegen bacteriën vechten, dus je helpt jezelf door je huis schoon te houden. Denk bij het schoonmaken ook aan deurklinken en speelgoed.

10. Blijf bij verkouden mensen uit de buurt

Een verkoudheid heb je zo te pakken. Als iemand in je buurt hoest of niest kan het virus al in je lichaam komen. Loopt je collega te snotteren? Gebruik dan niet hetzelfde toetsenbord en ga geen handen schudden. Was je handen en houd afstand.