Alles over bloemkool

Weetjes over bloemkool

Bloemkool: wie kent deze groente niet? Net als boerenkool en broccoli is bloemkool een koolsoort. En een hele populaire! Bloemkool staat in de top 10 van meest gekochte groentes in Nederland (bron: Voedingscentrum). Toch weten we eigenlijk helemaal niet zoveel van de groente. Wist je bijvoorbeeld dat er ook groene, oranje en paarse bloemkolen bestaan? En dat je er ook couscous of een pizzabodem van kunt maken? Weer eens wat anders op je bord!

Bloemkool

Bloemkool is gezond

Bloemkool bevat veel vezels en voedingsstoffen en weinig calorieën. Dit maakt de groente een gezonde keuze. Bloemkool bevat vitamine B1, B2, B6, B11, C en K en de mineralen kalium, calcium, zink, fosfor, magnesium en ijzer. In bloemkool komen ook glucosinolaten voor.

Dit zijn plantaardige gifstoffen die voor de specifieke koolsmaak van de groente zorgen en ervoor zorgen dat deze niet wordt opgegeten door insecten of larven. Glucosinolaten beschermen je lichaam tegen kankerverwekkende stoffen. Maar er is ook een andere kant: grote hoeveelheden hiervan kunnen ervoor zorgen dat je schildklier minder goed gaat werken. Bij een normale bloemkoolconsumptie heb je hier echter geen last van.

Bloemkool maar dan anders

Heb je behoefte aan een extra gezonde maaltijd, volg je een koolhydraatarm dieet of wil je gewoon eens iets nieuws proberen? Maak dan eens couscous of een pizzabodem van bloemkool.

  • Bloemkoolcouscous
    Rasp of vermaal hiervoor de bloemkool tot korreltjes en laat deze garen in wat boter. Lekker met wat limoensap, koriander en olie.

  • Bloemkoolpizzabodem
    Vermaal de bloemkool tot korreltjes, laat goed uitlekken en meng met twee eieren en 100 gram geraspte kaas. Vorm een pizzabodem en bak deze in 15 tot 10 minuten goudbruin. Beleg je pizzabodem en bak ‘m nog eens 5 à 10 minuten. Een gezond alternatief voor gewoon pizzadeeg!
Bloemkool variatie

Bloemkool bewaren en bereiden

Bloemkool kun je het best in de koelkast bewaren. De groente blijft dan 7 tot 10 dagen vers. Als je ‘m gaat bereiden verwijder je de bladeren en snijd je de dikke stronk weg. Kook bloemkoolroosjes ongeveer 10 minuten en een hele bloemkool 20 minuten.

Je kunt bloemkool ook stomen, roerbakken of bij een lage temperatuur (onder de 160 graden Celsius) bakken in de oven. Ook rauw kun je bloemkool goed eten.

Voeg product toe aan favorietenlijst

Kies een favorietenlijst om je product aan toe te voegen of maak een nieuwe aan.

Voeg toe aan lijst

Inloggen

Om een product op en favorietenlijst te plaatsen moet je eerst inloggen.