Velp, 28 april 2015

Coop sluit omvangrijk investeringsjaar 2014 positief af

Uitermate sterke start eerste kwartaal 2015: 6% omzetgroei

Coop investeerde flink in 2014: het distributielandschap werd efficiënter ingericht en het vleesverpakkingsbedrijf gemoderniseerd. De consumentenomzet steeg naar een record van ruim € 1 miljard, een mooie groei van ruim 3%. Coop verstevigde haar marktpositie door de toevoeging van 12 nieuwe winkels en de vernieuwing van 28 winkels. De groei zet stevig door. Met een consumentenomzetgroei van 6% opende Coop het eerste kwartaal van 2015 sterk.

De netto-groepsomzet van Coop steeg in 2014 eveneens met ruim 3% (€ 27 miljoen) tot € 859 miljoen, vooral gestuwd door de groei van het aantal nieuwe en vernieuwde winkels. Het door Coop geïnitieerde prijsverlagingsprogramma en enkele posten met een éénmalig karakter zorgden voor een daling van de resultaten. Het integreren van twee distributiecentra in één nieuw distributiecentrum, het openen van de nieuwe winkels en het moderniseren van het vleesverpakkingsbedrijf, drukten de nettowinst tot € 2,6 miljoen (2013: € 4,0 miljoen). Vóór deze incidentele effecten waren de resultaten zeer stabiel. Eind 2014 kwam het eigen vermogen uit op € 107 miljoen, de solvabiliteit op ruim 33%.

Financieel directeur Herco Boer: “Met een scherpere prijspositionering en de effecten van de grote investeringen was voorzien dat onze resultaten in 2014 lager zouden zijn. Het onderliggende resultaat (vóór incidentele lasten) bleef - zoals gepland - overeind en de onderliggende operationele kasstroom verbeterde zelfs goed. Coop is financieel kerngezond. Vanuit onze coöperatieve achtergrond en maatschappelijke functie vergrootten we met Coop ons marktaandeel tot bijna 3%. We zijn zeer goed in staat nieuwe winkels aan ons portfolio toe te voegen, zowel in eigen beheer als met zelfstandig ondernemers. De afgelopen vijf jaar hebben we per saldo 55 supermarkten aan Coop toegevoegd.”

Coop groeit stevig door in 2015, overname afgerond
Coop moderniseert haar winkelbestand continu. De consumentenwaardering voor de nieuwe winkels is uitstekend en beduidend beter. Het resulteert in een betere klanttevredenheid, toegenomen bestedingen, een groter versaandeel en een hoger rendement voor de supermarkten en haar ondernemers. Voor dit jaar staan relocaties naar compleet nieuwe en grotere supermarkten in Culemborg, Doetinchem, Heeswijk-Dinther en Waardenburg gepland. In Onstwedde, Heeze, Holten en Vianen opende Coop in 2015 haar nieuwste supermarkten, zeer binnenkort te volgen door Rolde, Schimmert en Uithoorn. Daarnaast verkocht Coop enkele vastgoedposities door. Daarmee rondde Coop recent de grootste overname uit haar geschiedenis succesvol af. Tenslotte opent Coop op korte termijn extra nieuwe winkels in Milheeze en Heemstede. Coop verwacht dit jaar een nieuwe mijlpaal van 250 supermarkten te bereiken. De ingezette koers levert Coop in het eerste kwartaal van 2015 uitstekende resultaten op: de consumentenomzet groeide, inclusief volledige paaseffecten (16 weken), maar liefst met 6%.