Velp, 1 maart 2016

Grote toename contactloos betalen bij Coop

Het aantal contactloze pinbetalingen bij Coop nam de laatste maanden flink toe tot bijna 25 procent in januari 2016. Coop verving eind 2015 als een van de eerste supermarkten al zijn betaalautomaten voor automaten die geschikt zijn voor contactloos betalen. In januari vond in de ruim 250 Coop-supermarkten in Nederland een succesvolle campagne plaats om het gebruik van contactloos betalen te stimuleren.

Elektronisch betalen won de afgelopen tijd sterk aan populariteit. In 2015 betaalden consumenten vaker dan ooit met hun pinpas. Uit cijfers van Betaalvereniging Nederland blijkt dat het aantal pinbetalingen in de supermarkt in 2015 met maar liefst 9,1 procent toenam. Het aantal contactloze betalingen steeg van 0,5 procent begin 2015 naar 10 procent in december. Bij Coop was dit percentage in januari zelfs bijna 25 procent.

Herco Boer, financieel directeur Coop: “Contactloos betalen is gemakkelijk, snel en veilig. Coop wil deze betaalwijze dan ook graag stimuleren. In drie maanden tijd is contactloos betalen bij Coop enorm gegroeid. Bijna één op de vier pinbetalingen gebeurde in januari 2016 contactloos. De stijging kwam deels door onze campagne, waarbij klanten door contactloos te betalen kans maakten op een Coop cadeaukaart ter waarde van € 150. De campagne was een groot succes. Mede omdat hieruit blijkt dat er vertrouwen is in deze manier van betalen.”

Miriam Osten, manager Stichting Bevorderen Efficiënt Betalen: “Hieruit blijkt nog maar eens dat aandacht scoort. Coop heeft veel energie gestoken in de voorbereiding van de medewerkers op de campagne en hen ook meegegeven waarom contactloos gunstig is voor Coop. De medewerkers attendeerden klanten vervolgens actief op deze nieuwe manier van betalen. En dat heeft gewerkt!”