Kiwi Knallers!

Per huishouden eten we jaarlijks 3,4 kilo kiwi’s. Dat lijkt misschien veel, maar als je het vergelijkt met bijvoorbeeld appels (22,3 kg), sinaasappels (17,4 kg) of bananen (13,7 kg) valt dit best tegen. Wist je dat een kiwi drie keer zo veel vitamine C bevat als een sinaasappel en dat er per 100 gram slechts 57 kilocalorieën in zitten? Genoeg reden om deze vrucht vaker te eten dus!

Doorgesneden kiwi tussen chinese stokjes

Herkomst kiwi

Denken we aan kiwi’s, dan denken we al gauw aan Nieuw-Zeeland. Toch komt de kiwi hier oorspronkelijk niet vandaan. De bekende groene vrucht vindt zijn herkomst in China. In het Mandarijn betekent kiwi ‘zonnige perzik’. Pas aan het begin van de vorige eeuw werden de zaden naar Nieuw-Zeeland gehaald. Zij maakten er hun bekendste exportproduct van en verkopen tot op de dag van vandaag kiwi’s aan vrijwel elk land ter wereld. In Nieuw-Zeeland is de benaming overigens geen ‘kiwi’, maar ‘kiwifruit’. Dit om verwarring met de ‘kiwi-bird’ te voorkomen: een bruine loopvogel, waar het stuk fruit naar is vernoemd.

Vitamine C bommetjes

Kiwi’s zijn supergezond. Ze zijn rijk aan kalium en vitamine B en E, maar staan met name bekend als vitamine C bommetjes. Wanneer je één kiwi eet, krijg je meer dan 150% van de dagelijkse aanbevolen hoeveelheid vitamine C binnen, drie keer zoveel als bij het eten van een sinaasappel. Ook de vezelsamenstelling van kiwi’s is uniek en die vezels zijn op hun beurt weer heel goed voor je spijsvertering. Wist je dat sommige mensen de schil van een kiwi opeten? Het klinkt misschien niet heel smakelijk, maar de schil bevat de meeste vezels.

Tip: Als je de haartjes van de schil borstelt dan smaakt hij lekkerder! Voor mensen die op dieet zijn, is de kiwi ook een aanrader. Ze bevatten namelijk maar 57 kilocalorieën per 100 gram.

Gele kiwi

Naast de groene kiwi, bestaat er ook een gele variant. Deze heeft even op zich laten wachten. Onderzoekers werkten maar liefst 23 jaar aan het gele zusje: de kiwi Gold. In 2000 verschenen de eerste gele kiwi’s in de supermarkt. De groene kiwi is zoetzuur en fris van smaak, de gele kiwi wat zoeter.

Doorgesneden kiwi tussen chinese stokjes
Doorgesneden kiwi tussen chinese stokjes

Hoe te schillen?

Meestal eet je een kiwi door hem doormidden te snijden en aan beide kanten uit te lepelen. Wil je hem in een salade of smoothie verwerken, dan kun je de kiwi beter in partjes snijden. Hierbij een trucje waarmee je binnen enkele seconden een kiwi schilt.

Snijd de kiwi in de lengte doormidden. Pak een helft in je rechterhand en houd een glas met je linkerhand vast. Zet de halve kiwi verticaal tegen het glas, precies op de plek waar de schil overgaat in vruchtvlees. Vervolgens druk je de kiwi naar beneden. De vrucht ontdoet zich dan vanzelf van zijn jasje. Je houdt twee helften zonder schil over, die je zo kunt eten. Werkt ook met een mango en een avocado!

Kiwi bewaren

Een kiwi kun je na aankoop nog zo'n twee weken in de koelkast bewaren. Heb je een exemplaar die nog niet helemaal rijp is, dan kun je hem het beste bij andere fruitsoorten leggen op de fruitschaal. Dit versnelt het rijpingsproces. De groene kiwi is harder en iets langer houdbaar dan zijn gele soortgenoot. Je kunt kiwi’s ook invriezen. Na het ontdooien kun je ze beter niet meer uit de vuist eten, maar ze zijn nog prima te gebruiken als smaakmaker voor een toetje of smoothie.

Praktisch tips voor kleine kiwi-liefhebbers

  • Snijd alleen het bovenste gedeelte eraf en laat de kids de kiwi uitlepelen, zoals je vaak ook doet met een gekookt ei
  • Halveerde kiwi’s en doe ze met een lepeltje en een servetje in lunchtrommeltje
  • Schil een kiwi en snijd hem in vier dikke plakken. Steek een ijsstokje in de zijkant en doop het in gesmolten chocolade. Tien minuten in de vriezer en je hebt heerlijke kiwi-ijsjes!
Doorgesneden kiwi

Voeg product toe aan favorietenlijst

Kies een favorietenlijst om je product aan toe te voegen of maak een nieuwe aan.

Voeg toe aan lijst

Inloggen

Om een product op en favorietenlijst te plaatsen moet je eerst inloggen.