Spitskool special

Bijt het spits af!

 ‘Meer groente, minder vlees’, is wat de nieuwe Schijf van Vijf voorschrijft. Toch lukt het ons maar niet om voldoende groente binnen te krijgen. Het advies is om 250 gram per dag te eten, maar de gemiddelde Nederlander eet slechts de helft hiervan. Coop draagt graag een steentje bij aan jullie gezondheid. Daarom is onze spitskool deze week in de aanbieding: het puntige neefje van de witte kool, boordevol belangrijke voedingsstoffen voor sterke botten en spieren. Hup, naar onze groente-afdeling dus!

Spitskool special

Een rijke familiegeschiedenis

De kool kent een rijke geschiedenis. Onze voorvaderen troffen in de prehistorie dikke stengels aan langs de kust van de Middellandse Zee en de Atlantische Oceaan. Nieuwsgierig als ze waren, besloten ze de plant te proeven. Later zouden uit deze kool zeker 400 familieleden voortkomen, waaronder de bekende broccoli, spruitjes, bloemkool en de spitskool. Ook de Grieken en Romeinen waren dol op kool. Zij teelden het naar hartenlust en namen de groente ook mee op hun veldtochten door Europa, waardoor het uiteindelijk op ons bord is beland.

Vitaminebom

Net als witte kool, is spitskool ontzettend gezond. Wanneer je spitskool eet dan krijg je een diversiteit aan vitaminen en mineralen binnen, waaronder veel vitamine C en K. Vitamine C houdt ons immuunsysteem op peil. Vitamine K is goed voor het herstel van blessures en ook voor het behouden van sterke botten en tanden.

Lichte zomergroente

Spitskool is een sluitkool: een koolsoort waarvan de bladeren de kool vormen doordat ze zo dicht op elkaar staan. De meeste sluitkolen, de rode kool bijvoorbeeld, worden in de wintermaanden geoogst. Spitskool is lichter en heeft een kortere teelttijd, waardoor hij tot zomergroenten wordt gerekend en nu dus alweer volop verkrijgbaar is bij Coop. De spitskool die wij allemaal kennen is de puntige (spitse) variant van de witte kool, maar wist je dat zusje rode kool ook een spitse variant heeft? Dat is een kruising tussen spitskool en rode kool.

Spitskool special

Varieer!

Spitskool heeft een iets zachtere smaak dan witte kool en is zeer divers te gebruiken. Doordat het ook rauw goed te eten is en licht op de maag valt, is spitskool een ontzettend veelzijdige groente. Je kan hem roerbakken, smoren, koken, er een stamppot, quiche, soep of smoothies van maken of rauw verwerken diverse salades.
Tip: Snijd voordat je aan de bereiding begint wel het hart eruit! Dit doe je door de kool door midden te snijden en dan de kern te verwijderen.

Kool = cool

Op een koele plaats, met een temperatuur van 12 tot 15 graden, is spitskool enkele dagen houdbaar. Let er wel op dat de kool er bij aankoop frisgroen uitziet, de bladeren glanzend zijn en geen gele plekken vertonen.

Voeg product toe aan favorietenlijst

Kies een favorietenlijst om je product aan toe te voegen of maak een nieuwe aan.

Voeg toe aan lijst

Inloggen

Om een product op en favorietenlijst te plaatsen moet je eerst inloggen.