0
Winkelmand

Coop boekt succesvol jubileumjaar 2016 en opent sterk in 2017 

In 2016 bestond Coop 125 jaar en boekte de supermarktorganisatie zowel in omzet als winst beduidend betere resultaten dan in 2015. De concernomzet nam in 2016 met € 34 miljoen toe tot een totaal van € 954 miljoen, een groei van 3,7%. De winst groeide fors door naar bijna € 8 miljoen. Coop verstevigde zijn positie met de opening van negen nieuwe winkels, de modernisering van veel bestaande winkels en de implementatie van een nieuw e-commerceplatform. Coop is ook in 2017 goed uit de startblokken gekomen. De consumentenomzet in het eerste kwartaal van 2017 (13 weken) groeide met 4,4% (in vergelijking met 2016 inclusief Paasomzet), mede gesteund door de nieuwe televisiecampagne, die voor veel extra klanten en een gemiddeld hogere besteding zorgt.

In 2016 werd een bijzondere mijlpaal bereikt: het 125-jarig bestaan van Coop. Dit jubileum werd groots gevierd, onder meer met een fantastisch jubileumfeest in het GelreDome in Arnhem. Andere hoogtepunten uit 2016:

  • Coop investeerde flink in de organisatie. Zo zijn er negen nieuwe supermarkten geopend en zijn tientallen winkels gemoderniseerd; Coop heeft (eind 2016) 258 winkels in Nederland.
  • De continue modernisering en verbeteringen binnen de versafdelingen wierpen hun vruchten af: in het GfK Versrapport is Coop gestegen naar een vijfde plek.
  • De stadsformule Coop Vandaag is succesvol getest in Rotterdam en is klaar voor nieuwe locaties in Nederland.
  • De website en webshop Coop.nl zijn compleet vernieuwd.
  • Coop neemt als aandeelhouder deel in diepvriesdistributie.
  • In samenwerking met de Coop-ondernemers is een vernieuwd conditiestelsel ingevoerd.

De nettowinst groeide in 2016, dankzij de hogere brutowinst en betere kostenefficiency, met meer dan 50% naar € 7,9 miljoen. Het eigen vermogen van Coop groeide afgelopen jaar naar € 120 miljoen, waardoor de solvabiliteit steeg naar 37%. Coop is eind 2016 nagenoeg schuldenvrij.

Solide basis voor verdere groei

Coop is 125 jaar jong en zit vol ambitie om verder te groeien. Dit bewijst de organisatie in de eerste periode van 2017. De nieuwe en vernieuwde winkels, de uitrol van Coop Vandaag, veelbelovende e-commerceactiviteiten en de succesvolle televisiecampagne geven Coop een solide basis voor de gewenste verdere groei. Met de groei van 4,4% in kwartaal 1 overtreft Coop de markt, net als in 2016.

 

 

Blijf op de hoogte van het laatste Coop-nieuws

Coop is volop in ontwikkeling! We houden je graag op de hoogte van het nieuws binnen onze organisatie. Bekijk onze persberichten over nieuwe producten, acties en andere activiteiten en mijlpalen.

Voor persvragen kun je contact opnemen met:

Afdeling Communicatie
026-7999723
communicatie@coop.nl