0
Winkelmand

Coop investeert en groeit door in 2017; start 2018 opnieuw sterk

Coop boekte in 2017 – mede dankzij investeringen in een succesvolle mediacampagne – een omzetgroei van ruim 6%. De concernomzet brak voor het eerst door de miljardgrens en steeg naar € 1,015 miljard. Ook in consumentenomzet boekte Coop een behoorlijke groei (+5,3%) en steeg daarmee harder dan de markt (3,8% bron: IRi). In de eerste 12 weken van 2018 presteert de supermarktorganisatie met een omzetgroei van bijna 5% wederom ruim boven de markt (1,2% bron: IRi).

De doorlopende campagne ‘Samen maak je ’t verschil!’ heeft de bekendheid van het merk Coop met succes gestuwd; de naamsbekendheid van Coop verdrievoudigde. Ook in het land is Coop op steeds meer plekken zichtbaar. Per saldo groeide het aantal supermarkten afgelopen jaar met 5 winkels. Daarmee telt Coop (eind 2017) 263 winkels in Nederland. Het eigen vermogen van Coop groeide afgelopen jaar naar € 128 miljoen, waardoor de solvabiliteit steeg naar 38%. Er is in 2017 sprake van een winstniveau dat licht lager is dan in 2016, voornamelijk veroorzaakt door investeringen in een nieuw conditiestelsel voor onze winkels en extra marketingactiviteiten. De operationele kasstroom blijft onverminderd sterk, waardoor Coop eind 2017 netto schuldenvrij is en klaar is voor verdere groei.

Fred Bosch, Algemeen Directeur Coop: “Die groei zetten we in 2018 door, onder andere met de opening van meerdere Coop Vandaag-winkels. In april en mei openen we in Groningen, Sittard en Zwolle vestigingen van ons stadsconcept ‘Coop Vandaag’. Daarnaast zien we de beoogde overname van EMTÉ met veel vertrouwen tegemoet. Met 51 extra winkels groeit Coop naar ruim 300 supermarkten. Een stap die naadloos aansluit bij onze ambitie om Coop nog steviger op de kaart te zetten.”

Andere hoogtepunten uit 2017:

  • Investeringen in winkelbestand en online: met de verbouwing en verbetering van 70 supermarkten blijft Coop continu investeren. Het thuisbezorgen van boodschappen is dankzij 40 extra bezorgbussen mogelijk vanuit alle Coop-filialen en een groot aantal winkels van ondernemers. Coop werkte bovendien aan de ontwikkeling van een eigen bestelapp, deze app is sinds 4 april jl. beschikbaar.
  • Elektrisch bevoorraden: in 2017 startte Coop met een werkbare pilot om haar Coop Vandaag-winkels in de binnenstad van Rotterdam 100% elektrisch te bevoorraden.
  • Vernieuwde coöperatieve structuur: Coop wil samen met haar consumentenleden nog meer ’t verschil maken en verbeterde haar ledenstructuur. Deze nieuwe structuur resulteert in een goede landelijke vertegenwoordiging, die aansluit bij het winkelnetwerk over heel Nederland.
  • Vanaf 2017 kiezen we voor een apart MVO-jaarverslag: opgesteld volgens de standaarden van het Global Reporting Initiative (GRI), dat nog beter aansluit bij onze stakeholders. Het MVO-verslag is te lezen via coop.nl/duurzaamheid.

Blijf op de hoogte van het laatste Coop-nieuws

Coop is volop in ontwikkeling! We houden je graag op de hoogte van het nieuws binnen onze organisatie. Bekijk onze persberichten over nieuwe producten, acties en andere activiteiten en mijlpalen.

Voor persvragen kun je contact opnemen met:

Afdeling Communicatie
026-7999723
communicatie@coop.nl