0
Winkelmand

Coop Supermarkten zet in op minder plastic en minder voedselverspilling

65.000 kilo plasticbesparing op jaarbasis

Coop Supermarkten gaat de strijd aan met het gebruik van overtollig plastic. De coöperatieve supermarktorganisatie verpakt sinds deze maand opnieuw diverse producten slimmer. Daarmee realiseert Coop ruim 65.000 kilo extra plasticbesparing op jaarbasis. Zo is er maar liefst 70% minder plastic nodig voor de nieuwe rookworstverpakking van het Coop-huismerk.

De nieuwe verpakking van de rookworst in zak bespaart per jaar 4.700 kilo plastic. Sinds april wordt ook een pond gehakt bij Coop in een volledig recyclebare zak verkocht. Dat resulteert eveneens in 70% minder plastic per verpakking, goed voor 50.000 kilo per jaar. Ook de snoeptomaatjes gaan in een nieuwe verpakking met 21% minder plastic over de kassaband: dat scheelt 12.000 kilo op jaarbasis.

Dit lijstje volgt op plasticreducerende maatregelen die Coop eerder al invoerde. Zoals het verkopen van kruidenplanten zonder pot (ruim 5.000 kilo plasticbesparing) en appels in een kartonnen tray (775 kilo plasticbesparing). Door het gebruik van nieuwe verpakkingen voor authentieke vleeswaren is er per jaar maar liefst 10.000 kilo minder plastic in omloop. En door de noten en maaltijdsalades slimmer te verpakken, behaalt Coop een besparing van respectievelijk 4.500 kilo en 2.000 kilo plastic op jaarbasis.

Ralph Lenoire, naast Manager Facilitair ook voorzitter van de MVO-groep bij Coop en verantwoordelijk voor duurzame verpakkingen: “Er is sprake van een wereldwijd plasticprobleem. Dat én een gesprek met onze ledenraad, is voor ons de concrete aanleiding om minder plastic te gebruiken. De ledenraad, die bestaat uit Coop-klanten, vond terecht dat het gebruik van minder plastic een prominent aandachtpunt moet zijn voor alle winkels van Coop. Daarmee zijn we dan ook resoluut aan de slag gegaan.”

Beste supermarkt in de strijd tegen voedselverspilling

Ook onderneemt Coop actie om te voorkomen dat voedsel in de afvalbak belandt. Die maatregelen zijn niet onopgemerkt gebleven. Volgens het GfK MVO-rapport is Coop Supermarkten de beste supermarkt in de strijd tegen voedselverspilling. Zo werkt Coop met de anti-verspillingsapp Too Good To Go. Sinds de start in 2019 zijn al 300.000 maaltijden gered, goed voor ruim 750.000 kg CO2-equivalent. Ook kijkt Coop samen met leveranciers waar verbeteringen mogelijk zijn. Zo zijn de EAT ME-avocado’s twee keer langer houdbaar, dankzij het aanbrengen van een natuurlijke Apeel-beschermlaag die de smaak of geur op geen enkele wijze beïnvloedt. 

Kijk voor meer informatie op www.coop.nl/verspilling