0
Winkelmand
Duurzaamheid headervisual
Duurzaamheid

Maatschappelijk verantwoord ondernemen is heel natuurlijk!

Samen maak je ’t verschil. Daar geloven we in bij Coop. En als de meest transparante en lokaal betrokken supermarkt, zien wij het als onze verantwoordelijkheid om actief bij te dragen aan een duurzamere samenleving. Samen met klanten, ondernemers, medewerkers, leveranciers en maatschappelijke organisaties maken we ‘t verschil op het gebied van lokale betrokkenheid, het bevorderen van een gezonde levensstijl, duurzaam inkopen, het verlagen van milieu-impact en goed werkgeverschap. Onze vijf belangrijkste pijlers, die ook terugkomen in ons MVO-verslag.

Vragen? Wij luisteren!
Stel MVO-gerelateerde vragen, opmerkingen en suggesties via: MVO@coop.nl.

Lokale betrokkenheid - gesprek klant

Lokale betrokkenheid

Als coöperatie staan we dichtbij onze klant en midden in de maatschappij. Daarom gaan wij verder dan alleen onze supermarkten en dragen we bij aan de leerbaarheid in de buurt. Zo steunen we lokale projecten, gaan we het gesprek aan met onze klanten en werken we samen met maatschappelijke organisaties. 

Lees meer

Bevorderen gezonde levensstijl - medewerkers versafdeling

Bevorderen gezonde levensstijl 

Gezondheid is heel erg belangrijk voor ons. Als supermarkt bieden we onze klanten graag de keus, met een breed assortiment. Wel willen een gezonde keuze stimuleren en bieden volop inspiratie om gezond te eten en te leven. Zo werken we samen met het Voedingscentrum, delen we gezonde recepten en maken we gezond (en lekker!) eten een terugkerend thema.

Lees meer

Duurzaam inkopen - winkelbord

Duurzaam inkopen

Wij investeren continu in het uitbreiden van het aanbod van duurzame producten die met aandacht voor mens, dier en milieu zijn gemaakt. Van onze eigen merken én van onze leveranciers.

Lees meer

Verlagen milieu impact - vrouw met recyclebaar tasje

Verlagen milieu-impact

Samen houden we rekening met het milieu, mens en dier. Coop is betrokken bij het milieu en wil slim omgaan met grondstoffen en (voedsel)verspilling voorkomen. Zo verkleinen we onze CO2 -voetafdruk. 

Lees meer

Goed werkgeverschap - mederwerkers bakker

Goed werkgeverschap

Onze medewerkers maken ’t verschil voor onze organisatie. Daarom vindt Coop goed werkgeverschap essentieel. We bieden een veilige, gezonde en prettige werkomgeving en stimuleren medewerkers om hun talenten te ontwikkelen.

Lees meer

Bekijk hier het MVO-verslag 2020

Allerlei ontwikkelingen in de samenleving zijn van invloed op ons duurzaamheidsbeleid. Van gesprekken met klanten tot landelijke wetgeving. Wat duurzaamheid voor Coop betekent, en hoe wij verder invulling geven aan onze vijf pijlers, lees je in ons MVO-verslag.

Bekijk het MVO-verslag

Bekijk hier het MVO-verslag 2019

Bekijk hier het MVO-verslag 2018

Bekijk hier het MVO-verslag 2017

Meer weten over MVO en Coop?

In deze animatie vind je meer informatie over onze MVO initatieven, zoals gezondheid, dierenwelzijn en milieu. 

Energieneutraal Distributiecentrum Coop online

Het distributiecentrum van Coop online in Almere is volledig energieneutraal en los van gas, dankzij een dak vol zonnepanelen en zeven lucht/warmtepompen. Het overschot van de zonne-energie die het pand overdag opwekt, wordt opgeslagen in een accu. Deze enorme ‘batterij’ voorziet het distributiecentrum ’s nachts van stroom. Zo kunnen we 24/7 gebruikmaken van zelfopgewekte energie.

Groene bussen

Vanuit het distributiecentrum van Coop online rijden onze bezorgers in milieuvriendelijkere bussen naar de klanten toe. Onze nieuwe Ford Transits, waarvan er de komende tijd nog 65 exemplaren bijkomen, zijn uitgerust met schone 2 liter EcoBlue euro 6,2 motoren. Deze behoren tot de nieuwste en schoonste in de markt. Hoewel deze bussen oranje zijn, zijn ze dus eigenlijk heel groen!

Efficiënte routes

Bij Coop maken we gebruik van een slimme tool die onze routes zo efficiënt mogelijk inplant. Zo hoeft onze chauffeur niet eerst naar Leeuwarden en daarna naar Maastricht, maar gaat hij naar één specifieke gebied en pikt hij op de heen- en terugweg zoveel mogelijk klanten mee die op de route liggen. De chauffeurs bezorgen niet alleen klanten van Coop online, maar ook van onze zakelijke partner Telesuper. Daardoor kunnen we de routes nog efficiënter inplannen en beperken we de CO2-uitstoot zoveel mogelijk.

In ontwikkeling

We zijn continu bezig onze processen nog groener te maken. Zo zijn we momenteel de mogelijkheid aan het onderzoeken om de boodschappen in papieren tassen te bezorgen. Daarnaast gaan we in de nabije toekomst onze klanten door middel van lagere bezorgkosten stimuleren om te kiezen voor een bepaald bezorgmoment. Op die manier kunnen we zoveel mogelijk klanten binnen hetzelfde postcodegebied in hetzelfde tijdvak hun boodschappen komen brengen. Ook dat scheelt in het aantal kilometers.