0
Winkelmand
lokale betrokkenheid headervisual

Lokale betrokkenheid

Als coöperatie staan we dichtbij onze klant en midden in de maatschappij. Wij willen onze klanten niet alleen geweldige supermarkten bieden, maar ook bijdragen aan de leefbaarheid in de buurt.

Wist je dat alle klanten met een klantenkaart lid zijn van de vereniging Coop? Onze lokale betrokkenheid komt voort uit de natuurlijke verbinding met onze leden. Dat is de kracht van een coöperatie.

Lokale projecten - statiegeld actie

Het steunen van lokale projecten

Een mooi voorbeeld van een van onze lokale projecten is onze statiegeldactie, waarmee we samen met onze klanten heel diverse doelen in de buurt steunen. Van lokale voedselbanken tot sport- en muziekverenigingen in de wijk of het dorp. Klanten doneren hun statiegeld, via een speciale knop op de statiegeldautomaat. Coop verdubbelt de opbrengst. Wil je een goed doel uit jouw buurt aanmelden? Lees hieronder meer! 

Lees meer en doel aanmelden

EHBO cursus in de winkel

De statiegeldactie is één van de manieren waarop we geld inzamelen voor het Coop Rode Kruis Fonds. Daarmee financieren we projecten die de veiligheid en leefbaarheid in de buurt vergroten. Zo organiseerden we al 1000 gratis EHBO-cursussen in onze winkels en zijn bijna al onze winkels van een AED voorzien die 24/7 beschikbaar is voor de buurt.

Klantenpanels

Luisterpanel en tafelgesprekken

De stem van onze leden is belangrijk. Op verschillende manieren zoeken we contact, om altijd op de hoogte te blijven van wat onze klanten belangrijk vinden. Zo doen duizenden klanten mee aan ons Luisterpanel, zij ontvangen ieder jaar een aantal digitale onderzoeken die ons helpen onze bedrijfsvoering te verbeteren. Daarnaast organiseren we regelmatig themabijeenkomsten om de behoeften en wensen van onze klanten beter te leren kennen; van workshops tot rondetafelgesprekken. Ook op bestuurlijk niveau zijn klanten vertegenwoordigd: in de ledenraad van Coop.

Ledenraad Coop

Ledenraad

De ledenraad bestaat uit vertegenwoordigers van onze leden uit het hele land: tenminste 30 en maximaal 60 klanten en maximaal 18 Coop-ondernemers. De raad praat minstens twee keer per jaar met het bestuur van de coöperatie en de directie van Coop, benoemt het bestuur van Coop en stelt belangrijke wijzigingen en de financiële stukken vast. 

Samenwerken met maatschappelijke organisaties

Als coöperatie vinden we maatschappelijk verantwoord ondernemen belangrijk en daar willen we graag aan bijdragen. Zo werken wij samen met verschillende maatschappelijke organisaties, zoals het Rode Kruis. Zo hebben we met de statiegeldactie geld verzameld voor AED's, met de kamerplantactie steunden we met onze klanten de coronazorg in ons land en aan het einde van het jaar gaf Coop het startschot met de donatie van 5.000 ‘Rode Kruis Maaltijden’, bedoeld voor mensen die door de coronapandemie plotseling extra kwetsbaar werden. 

Met Too Good To Go hebben we samen magic boxes gevuld met overtollige producten, waarvan we verwachten dat die niet meer verkocht worden. Samen met onze klanten redden we op deze manier al ruim 250.000 maaltijden van de afvalbak.

Bekijk hier het MVO-verslag 2020

Allerlei ontwikkelingen in de samenleving zijn van invloed op ons duurzaamheidsbeleid. Van gesprekken met klanten tot landelijke wetgeving. Wat duurzaamheid voor Coop betekent, en hoe wij verder invulling geven aan onze vijf pijlers, lees je in ons MVO-verslag.

Bekijk het MVO-verslag